domingo, 9 de septiembre de 2012

01-01 El Pla de Manlleu - Pontons - Montagut - GR-172 per la serra d'Ancosa - El Pla de Manlleu

Descripció de la ruta:
Ruta circular que iniciem al Pla de Manlleu; petit poble pertanyent al municipi d’Aiguamurcia. Es tracta d’una ruta dura i tècnica, en algun tram, pel tipus de terreny que trobarem a l’inici de la ruta i per les constants pujades i baixades que fan d’ella una autèntica trencacames. Val a dir que és una ruta molt complerta pels tipus de paisatges i contrasto de terreny que conté. Passarem per pista, trialeres, GR i fins i tot és necessari circular per algun tram d’asfalt. Iniciarem la ruta amb esforç on ràpidament anem guanyant alçada en un primer tram en el que trobarem el terreny molt trencat que junt amb el pendent del camí farà que els primers quilòmetres costin d’assolir. Gairebé pujarem 300m. en els 4 quilòmetres inicials per continuar pujant i baixant de forma suau fins arribar a la Riera de Pontons que, circulant per un divertit corriol i un tècnic tram final de blocs de pedra, ens deixarà al centre de la població de Pontons. En aquest punt iniciem un nou ascens suau i constant per carretera poc transitada fins arribar a la zona del Mas de Pontons on ciclarem per una pista forestal que ens portarà cap a la zona de la Ponderosa de la serra d’Ancosa en un ascens continu però en molt bon estat on assolirem la cota 850m. A partir d’aquí alternarem corriols amb trams del GR que contenen constants pujades i baixades en els que haurem d’estar pendents a les pedres del camí però gaudireu d’una bona estona d’aquest track. Arribant ja  a St. Jaume de Montagut iniciarem les últimes pujades per pista en molt bon estat on farem el cim de la ruta de 925m. A partir de l’ermita de St. Jaume de Montagut pràcticament tot el que ens queda es baixada fins el Pla de Manlleu on en un tram de 10 quilòmetres passarem a circular per divertits corriols dins el bosc, pista d’asfalt i una dura i tècnica trialera per tornar a circular l’últim tram de 2 quilòmetres per asfalt fins l’arribada al Pla i finalitzar aquesta ruta.

Temporada:
És una ruta que podem fer tot l’any tot i que no s’aconsella fer-la després de pluges intenses, com la majoria de les de la zona,  ja que es travessen diversos torrents i trams de pedra que, de ben segur, faran que constantment rellisquem.

Avituallaments:
Coincidint amb els que hem fet aquesta ruta cal anar bastant carregat de líquid. Una camelbak i el bidó ens faran arribar bé a l’única font de la ruta  just abans de l’ermita de St. Jaume de Montagut coneguda amb el nom de Font del Jovany

Curiositats:
Degut a l’alçada màxima que assolirem ciclarem per boscos d’alzines ben espessos i pins vermells que donaran un gran atractiu a la ruta. Arribant a St. Jaume de Montagut, església gòtica del s. XIV i de recent restauració, trobarem el petit estany de Formigosa; gran bassa artificial que abasteix d’aigua a algunes urbanitzacions.

Índex IPB 103 CC

www.indexipb.com

lunes, 3 de septiembre de 2012

25-01 La Pobleta de Bellveí - Molinos - La Torre de Cabdella - Espui - Coll del Triador - Estany Gento - La Pobleta de Bellveí

Descripció de la ruta:
Ruta circular i en progressiu i constant ascens que iniciem al poble de la Pobleta de Bellveí, en plena Vall Fosca; per carretera d’asfalt, no massa transitada, arribarem a Espui després de passar altres poblacions. En aquest punt enfilem el Coll del Triador i passem a pista ben compacta, fins que arribem al punt d’alçada màxima d’aquesta sortida. Haurem recorregut, fins ara, 26 quilòmetres i portarem un desnivell positiu acumulat de 1400 m. aproximadament. A partir d’aquí i agafant la cruïlla a la nostra mà esquerra iniciarem un bonic trajecte de 5 quilòmetres i totalment pla que ens durà fins a l’Estany Gento per l’antic Carrilet miner on encara es conserva la via i travesses, pràcticament, en la seva totalitat. Arribats a l’estany donarem el tomb per on hem vingut i prendrem la cruïlla de la nostra dreta direcció a l’estany de Sallente coneguda com camí de Pigolo. Bàsicament es tracta d’una ruta de senderisme on caldrà baixar de la nostra bicicleta en algun que altra punt i, sobretot, en l’últim tram d’escales on trobarem el terreny molt trencat. Després de descendir 400 m. aproximadament tornarem per carretera fins al punt inicial de sortida passant per poblacions com La Torre de Cabdella, Espui i Molinos entre d’altres per arribar, de nou, a la Pobleta de Bellveí.

Temporada:
És una ruta que, per la zona on ens trobem, es recomana fer bàsicament a l’estiu ja que la neu i el gel hi seran presents durant l’hivern i ben entrada la primavera depenent de l’any. Caldrà estar atents a la meteorologia i als horaris perquè no ens sorprengui alguna tempesta d’estiu.

Avituallaments:
Tot i que passarem per diversos poblets no trobarem cap font en l’ascens al Coll del Triador. Així, doncs, cal que no anem curts de líquid almenys fins l’arribada a l’Estany Gento.

Curiositats:
Degut a la seva formació glacial trobem, en la seva part nord, més de vint estanys sota pics de 2.500 m. d’alçada. El de la nostra ruta, l’Estany Gento, és l’encarregat de regular tots aquests llacs que van ser interconnectats subterràniament al llarg de l’any 1.914 quan va ésser construïda la primera Central Hidroelèctrica dels Països Catalans. L’any 1.956 s’arriba a la zona de l’estany Gento a la temperatura mínima mai registrada al nostre país; el termòmetre va marcar -32ºC. Des del Coll del Triador gaudirem d’unes excel·lents vistes per reconèixer, fins i tot, el Pic de l’Orri.

Alternatives:
Un cop coronat el Coll del Triador tindrem diverses alternatives. Podeu seguir l’indicador de mà dreta per tal d’ascendir fins el Tossal i baixar fins a Montrós o la baixada fins a Llessuí i posterior pujada al Triador tal i com hem trobat en les rutes de XAVI DEU al Wikiloc.

Índex IPB 118 AB

domingo, 19 de agosto de 2012

12-02 El Vendrell - l'Arboç - St. Marçal - St. Martí Sarroca - Torrelles de Foix - El Castellot - St. Jaume dels Domenys - El Vendrell

Descripció de la ruta:
Ruta circular i en progressiu ascens fins que arribem a la zona denominada “Font de Maiol”, zona boscosa ubicada entre Castellví de la Marca i St. Martí Sarroca. A partir d’aquest punt coronarem en quatre ocasions i diferents alçades amb vistes molt boniques del Penedès. Iniciarem la ruta des del Vendrell per passar prop dels nuclis de Sta. Oliva, La Gornal, l’Arboç, St. Marçal i Castellví de la Marca, bàsicament, per camins de vinyes i conreus amb un pendent suau i progressiu. A partir d’aquest punt iniciem un augment del pendent positiu per bons camins on també trobarem un divertit corriol. Al finalitzar aquest corriol trobarem un fort ascens seguit d’una divertida baixada que ens durà al nucli de St. Martí Sarroca. Seguirem per un tram d’uns dos quilòmetres aprox. que ens durà a Torrelles de Foix on deixarem la població per iniciar el tram més dur de la ruta. Després de l’ascens continuat d’uns cinc quilòmetres aprox. iniciarem un nou descens de tres quilòmetres que ens farà perdre cent setanta metres de desnivell i que ens portarà als peus de la Riera de Marmellar. A partir d’aquí últim esforç per arribar a la zona del Castellot. Arribant a la Carronya agafem la carretera TP-2125 que ens portarà directament cap al Vendrell. Després de passar la població de Sta. Oliva trencarem a mà dreta per arribar a les Pedreres i així reduir el tram de carretera principal.

Temporada:
És una ruta que podem fer tot l’any tot i que no s’aconsella fer-la després de pluges intenses, com la majoria de les de la zona,  ja que es travessen diversos torrents i rieres durant la ruta. Lla Riera de Marmellar és un torrent natural i pot conservar aigua acumulada durant algun dia, molt fang o les dues coses.

Avituallaments:
Al passar contínuament prop de nuclis urbans trobarem moltes fonts públiques amb aigua potable. En tot cas us recomanem les de Torrelles de Foix i Sant Jaume dels Domenys.

Curiositats:
Doneu una ullada als grans blocs de pedra que trobareu per la Riera de Marmellar. Les vinyes i les hortes les trobarem en la part inicial del recorregut. A partir de Castellví trobarem tota la zona boscosa de pi i alzina. Els conills abunden en tot el recorregut i podeu trobar algun esquirol al l’entrar a la zona boscosa. Val la pena que arribeu fins al Castellot, conjunt que fa referència a les restes de l’antiga capella de St. Miquel i del seu propi recinte que daten del segle X i antic punt de vigilància,  per gaudir de les vistes des del tallant que hi trobareu de tot el Penedès i el mar.

Alternatives:
Bàsicament us en donarem una per reduir la distància final. Un cop arribats al final del senderó de dins els bosc podeu girar a mà esquerra i començareu directament el descens que us portarà a la Riera de Marmellar on us estalviareu, entre d’altres, la pujada que hi ha després de Torrelles de Foix.

Índex IPB 108 AB

Coneguem la Comarca: El Baix Penedès Vol. II

Enllaç Wikiloc

12-01 El Vendrell - Vall de St. Marc - Coll d'Arca - El Montmell - La Bisbal del Pdès. - El Vendrell

Descripció de la ruta:
Ruta circular i en progressiu ascens fins l’alçada màxima de la ruta que iniciem des  del Vendrell. A partir d’aquí anem direcció cap a les Pedreres, el Papiolet i la Torregassa on iniciarem pròpiament la ruta BTT després d’haver passat per zones d’asfalt i camins de vinya.  Després de coronar la Vall de St. Marc arribarem a la carretera del Coll d’Arca on després d’un quilòmetre aprox. trobarem un camí a mà dreta que ens durà cap al punt d’alçada màxima de la ruta situada als peus de l’Església de St. Miquel  situada a la serra del Montmell circulant per un divertit senderó. A partir d’aquest punt descens continu; primer per pista forestal fins la Joncosa del Montmell per passar a l’asfalt fins arribar a la Bisbal del Penedès TV-2401.  Arribats a aquesta població prendrem la carretera TP-2402 i trencarem cap a l’esquerra per tornar a circular per camins de vinya que ens duran a les Pedreres i al Vendrell, seguidament, on finalitza aquesta ruta.

Temporada:
És una ruta que podem fer tot l’any tot i que no s’aconsella fer-la després de pluges intenses ja que la Vall de St. Marc és un torrent natural i pot conservar aigua acumulada durant algun dia, molt fang o les dues coses. Les vinyes que trobarem abans de coronar la ruta també poden resultar intransitables pel mateix problema. Durant el mesos d’hivern podem trobar glaç a la Vall i molta humitat al senderó de pujada al Montmell cosa que farà que les pedres siguin molt lliscants.

Avituallaments:
Durant la ruta trobarem diverses fonts d’aigua. Podeu utilitzar la font de l’àrea recreativa del Montmell. També trobareu una font abans de finalitzar la pista forestal que porta cap a la Joncosa del Montmell. I també en trobareu als nuclis de la Joncosa i de la Bisbal.

Curiositats:
Per la Vall de St. Marc és freqüent observar esquirols i senglars travessant el camí. Bàsicament trobarem boscos de pi i alzina. Les argelagues estaran presents en tot el recorregut. Enfilant el camí que agafem després del Coll d’Arca podreu trobar camps de cirerers i pomeres amb una fruita increïble. Un cop arribem al final del senderó podreu observar les Ermites de St. Miquel, la nova i la vella, daten dels segles XII i XVI respectivament i el Castell del Montmell.

Alternatives:
Tot i que aquesta zona compta amb nombroses rutes, com veureu en les que hem publicat sota el meu perfil, us donem d’altres opcions per evitar el tram de carretera asfaltada TV-2401.Un cop heu arribat al final de la pista forestal de l’àrea recreativa del Montmell podreu arribar al Priorat de la Bisbal després del quilòmetre 8 de la carretera TV-2401. És un tram moderat amb força terreny trencat. Baixada amb una part tècnica però sense massa dificultat. A partir d’aquí arribeu a la Bisbal i la resta ja ho coneixeu. Una altra opció és agafar el Coll d’Arca, amb punts del 17% de pendent sobre asfalt i baixar per alternatives diverses com són el camí de Mas Bartomeu, el camí de la Costa o novament per la Vall de St. Marc ara de baixada. Les dos primeres tenen certs punts tècnics amb molta pedra trencada i solta.